Pembinaan Jambatan Batang Lupar bakal memberi manfaat besar


BINTULU: Pembinaan Jambatan Batang Lupar yang dianggarkan bernilai RM1 bilion di bahagian Sri Aman bakal memberi manfaat besar kepada penduduk khususnya dalam sektor ekonomi sekali gus melengkapkan rangkaian jalan pesisir, kata Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem.

Katanya idea itu disampaikannya kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan dipersetujui oleh kedua-duanya sekali gus menjadikannya jambatan terpanjang di Malaysia setelah siap nanti.

“Cadangan pembinaan jambatan itu merupakan idea spontan Perdana Menteri dengan saya dalam kereta ketika perjalanan balik meninjau projek pembinaan Jambatan Batang Sadong sebelum meneruskan perjalanan ke Bintulu,” katanya pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Dewan Suarah Bintulu di sini, semalam.

Adenan melahirkan penghargaan serta terima kasih kepada Perdana Menteri yang ingin memasukkan cadangan pembinaan jambatan berkenaan dalam manifesto Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Negeri (PRN) akan datang.

Majlis itu dihadiri lebih 10,000 masyarakat sekitar termasuk menteri kabinet, perwakilan agensi awam dan swasta, badan korporat dan perniagaan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) serta penggiat industri sekitar kawasan Bintulu.

Sambil menyifatkan pembinaan jambatan itu sebagai tepat pada masanya, Adenan berharap pembinaannya nanti membantu menaik taraf prasarana serta infrastruktur dalam usaha meningkatkan tahap sosioekonomi serta taraf hidup masyarakat.

“Saya melahirkan rasa bangga dan berterima kasih kepada Perdana Menteri yang memberi jaminan 50 peratus kos pembinaannya dibiayai kerajaan pusat manakala 50 peratus dibiayai oleh kerajaan negeri,” ujar beliau.

Katanya semua ini menggambarkan kerajaan pusat dan negeri mempunyai pertalian amat erat dan kukuh dalam memajukan negeri ini bagi memastikan rakyat terus menikmati arus pembangunan.

Dalam pada itu, Adenan berharap pembinaan jaringan jalan raya dan jambatan serta penaiktarafan prasarana dan infrastruktur negeri ini secara tidak langsung merangsang pertumbuhan ekonomi penduduk seterusnya meningkatkan taraf kehidupan penduduk kawasan pesisir ke arah lebih baik.

Hadir sama Timbalan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang, Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak Datuk Amar Mohamad Asfia Awang Nassar, menteri-menteri kabinet serta tetamu kehormat lain.-Borneo Post

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget