Kerajaan PKR Selangor hulur RM 40,000 bantu mangsa banjir di Sarawak


PETALING JAYA : Kerajaan Sarawak perlu lebih proaktif menangani masalah banjir yang melanda negeri Bumi Kenyalang itu ketika ini.

Naib Ketua Wanita KEADILAN Pusat, Dr Daroyah Alwi, berkata sebagai sebuah negeri kaya, Sarawak seharusnya peka terhadap nasib rakyat dan bantuan diperlukan.

"Saya menyeru Kerajaan Sarawak untuk lebih prihatin dan bertanggungjawab dalam isu banjir di negeri itu," katanya kepada SelangorKini.

Pada masa sama, Daroyah yang juga Exco Kesihatan, Kebajikan, Hal Ehwal Wanita dan Keluarga berkata, peruntukan RM40,000 daripada Kerajaan Selangor diharapkan dapat meringankan beban penduduk.

"Sudah tentu nilai ini tidak cukup, namun Kerajaan Negeri prihatin untuk menghulurkan bantuan.

"Kita hantar Pertubuhan Misi Bantuan Kemanusian Selangor (PANTAS) ke Sarawak bagi membantu penduduk yang terjejas akibat banjir.

"Diharapkan dengan bantuan ini, penduduk lebih lega dan sekurang-kurangnya meringankan beban mereka," katanya.

Seramai 390 keluarga mangsa banjir di beberapa daerah di Kuching menerima sumbangan keperluan harian daripada Kerajaan Selangor sejak semalam.

Pasukan PANTAS menyerahkan sumbangan kepada 60 keluarga di Kampung Tebakang Bidayuh, 40 keluarga di Serian Hulu dan Hilir daerah Serian serta 100 keluarga di Kampung Gita Lama Daerah Tupong.

Bantuan turut diberikan kepada 20 keluarga di Kampung Keranji, 70 keluarga di Kampung Blimbin, 30 keluarga di Kampung Bijuray daerah Serumbu dan 70 keluarga di Bratan Usan daerah Mabong.

- Selangor Kini
Labels:

Post a Comment

Masa Kedah Banjir...
Sarawak hantar bantuan je.. Adenan x cakap pun pasal parti parti mana kene bertanggungjawab...

Ni nak ajar Sarawak pasal banjir? ... nak cakap pasal politik... nak derma derma.. xyah nak cakap banyak..

Nah... http://www.theborneopost.com/2015/01/06/iak-joins-donation-drive-for-flood-victims/

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget