PKR yakin isu NCR, kepentingan peribumi beri kemenangan di Murum


MIRI: Parti Keadilan Rakyat (PKR) yakin perjuangan mempertahankan tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) dan kepentingan penduduk peribumi akan membolehkan kemenangan berpihak kepada mereka di kerusi DUN N.66 Murum dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) kali ini.
Pengerusi PKR Hulu Rajang Abun Sui Anyit yakin beliau akan mendapat sokongan besar daripada pengundi melihat kepada usaha berterusan parti dalam memperjuangkan hak rakyat termasuk bantahan pembinaan projek empangan di Murum.
“Saya percaya rakyat Murum akan sokong PKR. Saya bersama mereka sejak 2009. Saya percaya dengan hubungan akrab ini, kita akan memiliki kemenangan ini, “ katanya kepada pemberita semalam.
PKR Murum melawat dan bertemu dengan rakyat di hampir semua kawasan dan rumah panjang di Long Murum, Asap dan Daerah Mengundi Tubau.
Beliau juga percaya, sokongan kuat daripada rakyat kepada PKR akan memberi saingan sengit kepada calon BN Kennedy Chukpai.
“Jika saya dipilih, saya tidak akan mengenakan sebarang bayaran untuk kerja-kerja perundangan. Saya akan terus berjuang mempertahankan rumah panjang. Inilah janji saya,” tegas Abun.
Abun berkata jentera pilihan raya mereka telah bersedia sepenuhnya untuk menempuhi PRN pada bulan depan.
Jentera PKR N.66 Murum telah dilancarkan pada Julai 2015 dan bersedia untuk menawan Murum yang merupakan antara 11 kerusi baharu Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak.
Pemilihan Abun sebagai calon berpotensi PKR untuk kerusi Murum telah diumumkan pada November lalu.
Selain membangkitkan isu NCR, Abun juga mengetuai penduduk di Murum untuk menentang rancangan kerajaan menjadikan 18 pulau yang terletak di hulu Empangan Bakun sebagai taman negara. – Utusan Borneo.

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget