Pan Borneo bebas tol cuma 'janji manis' Najib


SHAH ALAM : Penjelasan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak untuk tidak mengenakan bayaran tol Lebuhraya Pan Borneo hanya cubaan melobi undi rakyat Sarawak menjelang Pilihanraya Negeri.

Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul, berkata sudah menjadi kelaziman pentadbiran Barisan Nasional menabur segala janji yang akhirnya tidak ditunaikan.

"Saya ingin tanya Najib Razak, sudah berapa kali janji manis itu diberikan kepada rakyat Sarawak? Terlalu banyak kenyataan diberikan, tetapi akhirnya ia tidak ditunaikan.

"Persoalannya, adakah benar Pan Borneo itu boleh dianggap sebagai lebuh raya sedangkan jalan dibina itu cuma sebatang jalan panjang biasa dan bukannya seperti lebuh raya di semenanjung," katanya.

Lebuhraya yang dibina dengan kos RM15 bilion membabitkan jarak sejauh 1,076 kilometer itu dijangka siap sepenuhnya menjelang 2023.

Perdana Menteri ketika membentangkan Bajet 2016 di Dewan Rakyat berkata Pan Borneo tidak dikenakan bayaran tol memandangkan tiada jalan alternatif lain boleh dilalui pemandu di Sabah dan Sarawak.

Katanya, pembinaan lebuh raya itu juga kononnya mampu memenuhi impian 50 tahun rakyat Sarawak untuk menikmati kemudahan jalan raya yang lebih baik dan selesa seperti di Semenanjung.

Membidas kenyataan tersebut, Johari yang juga Ketua Whip KEADILAN, berkata rakyat Sarawak sewajarnya menikmati kehidupan lebih sempurna dengan mengambil kira kekayaan hasil buminya.

Bagaimanapun, hak rakyat di negeri itu terus dinafikan apabila hasil kekayaan buminya terus 'diratah' pemimpin tidak bertangunggjawab.

"Sudah 50 tahun, apa kemajuan dinikmati rakyat Sarawak di bawah pentadbiran Barisan Nasional? Inilah masanya untuk kita ubah," katanya.

- SelangorKini

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget