Kumpulan media kecam ancaman sekat Internet


Kumpulan media mengecam keputusan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk menyekat akses ke laman web yang mempromosi BERSIH 4.

Gerakan Media Marah (Geramm), perkumpulan longgar wartawan dan aktivis prokebebasan media, juga menolak alasan “mengancam kestabilan negara” yang dikemukakan.

“Akan tetapi GERAMM melihat langkah terbaru ini sekadar satu lagi usaha kerajaan mengekang hak rakyat untuk bersuara dan mendapatkan maklumat,” katanya.

SKMM semalam memutuskan untuk menyekat laman web yang mempromosi, menyebarkan maklumat dan menggalakkan orang ramai menyertai BERSIH 4.

SKMM mendakwa perhimpunan itu boleh menggugat kestabilan negara, dengan memetik kenyataan Kementerian Dalam Negeri (KDN).

BERSIH 4 akan berlangsung di tiga kota besar – Kuala Lumpur, Kota Kinabalu dan Kuching – selama 34 jam bermula petang esok.

Ia berlangsung ketika berlaku krisis kepercayaan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, kemerosotan nilai ringgit terburuk dalam 17 tahun serta penyusutan tahap rizab negara bawah paras AS$100 bilion

- Malaysiakini

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget