KM akan jadi panel penceramah sidang antirasuah 2-4 Sept



KUCHING: Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem akan mengambil bahagian dalam Persidangan Antirasuah Antarabangsa Ke-16 yang akan diadakan di Pusat Persidangan Antarabangsa Putrajaya dari 2 hingga 4 September ini, sebagai panel penceramah.

Kenyataan akhbar Pejabat Ketua Menteri memberitahu, persidangan itu akan turut menyaksikan penyertaan penceramah terkemuka dunia.

Antaranya ialah pengasas bersama Global Witness Patrick Alley, Pengasas International Transparency dan Pengerusi Majlis Penasihat Peter Eigen, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif World Vision International Kevin Jenkins dan Presiden Natural Resource Governance Institute and Monique Villa Daniel Kaufmann.

Pengerusi kumpulan 100 Reporters dan Wartawan The New York Times Washington, Ron Nixon akan menjadi pemudahcara sesi tersebut.

Persidangan selama tiga hari itu dianjurkan bersama oleh Transparency International Malaysia dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Sekitar 1,000 peserta dari Afrika, Timur Tengah, Asia dan Pasifik, Eropah, Amerika Utara dan Amerika Tengah dan Amerika Selatan dijangka akan menghadiri persidangan tersebut.

Tema persidangan itu adalah ‘Menamatkan Jenayah Tanpa Hukuman (Impuniti): Manusia, Integriti dan Tindakan.’ -Utusan Borneo.

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget