Kenapa Kelantan Jadi Tumpuan Oktober Ini ?

KOTA BHARU: Selepas Kuala Lumpur menjadi lokasi menghimpunkan puluhan ribu peserta dua perhimpunan besar, Oktober ini Kelantan pula bakal menjadi tumpuan ramai.

Bermula dengan Munaqasah Ucapan Dasar Presiden pada 3 Oktober ini diikuti Himpunan Hijau di Stadium Sultan Muhammad Ke-IV pada 17 Oktober.

Pada 17 Oktober juga akan diadakan Ijtimak Ulama Nusantara, bakal dilangsungkan di Balai Islam Lundang.

Jika himpunan anjuran Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih 4.0) pada 30 dan 31 Ogos lepas bertujuan menuntut pembaharuan pengendalian pilihan raya di Malaysia.

Begitu juga pada 16 September pula Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (Pesaka) menganjur Himpunan Rakyat Bersatu, bagi memberi amaran jangan menghina pemimpin Melayu dan menghormati Islam sebagai agama Persekutuan. Himpunan itu didokong Umno dengan mengarahkan ahlinya datang.

Namun, berbeza pula dengan himpunan di Kota Bharu dan Rantau Panjang Oktober ini bertujuan istiqamah terhadap perjuangan dan memantapkan aqidah Islam.


Setiausaha Lajnah Penerangan dan Hubungan Media PAS Kelantan, Md Ashari Mamat (Kiri) berkata Munaqasah Ucapan Dasar Presiden akan diadakan di Pusat Tarbiah PAS Rantau Panjang pada 3 Oktober.

Pada sebelah malam pula diadakan Perhimpunan Istiqamah Hingga Kemenangan (PIHAK 16) bermula solat Maghrib diikuti kuliah haraki, solat Isyak dan solat hajat.

Ceramah himpunan istiqomah akan membariskan Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar Abdullah dan Datuk Ir Iskandar Abd Samad, di samping Ketua Penerangan PAS Pusat, Nasruddin Hassan Tantawi.

Selain itu Pesuruhjaya PAS Perak, Razman Zakaria dan wakil Dewan Himpunan Penyokong PAS, Asokan a/l Perumal.

“Pada sebelah pagi tiga kertas kerja akan dibentang. Turut diadakan pelancaran kempen 3B Harakah iaitu beli, baca dan beri.

“Selepas itu diadakan dialog bersama pimpinan yang akan menampilkan termasuk Ketua Muslimat PAS Pusat, Nuridah Salleh, Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat, Datuk Dr Khairuddin Aman Razali dan anggota Exco kerajaan Kelantan, Datuk Dr Mohamed Fadzli Hassan,” katanya di sini.

Pada sebelah petang pula anak-anak muda berpeluang menyaksikan perlawanan bola sepak Liga Elit Dun, pameran motosikal, kereta antik dan persembahan dikir barat.

Dijangka 200 penunggang motosikal dari Alternatif Riding Club (ARC) dan 50 pemilik kereta antik turut menyertai perhimpunan tersebut.

Pada 11 September lepas ribuan anak muda menyertai Himpunan Anak Muda Istiqamah 2015 di padang Majlis Daerah Pasir Puteh.

- Harakah Daily
Labels:

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget