Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Shukri, tindakan tersebut merupakan suatu prosedur biasa dalam sesebuah negara yang berdaulat.

‘‘Kalau kita masuk (soal siasat), mungkin akan mengganggu keseluruhan proses yang melibatkan bukti untuk dibawa ke mahkamah.

‘‘Ini perkara biasa, mana-mana negara pun tidak akan didedahkan dengan begitu mudah sekali,’’ katanya ketika ditemui pemberita dalam Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Parlimen Batang Sadong di sini hari ini.

Yang Dipertua Negeri, Tun Abdul Taib Mahmud dan kepemimpinan negeri turut hadir bersama-sama ribuan rakyat ke majlis rumah terbuka tersebut.

Beliau diminta mengulas mengenai permohonan pihak berkuasa Malaysia bagi menyoal siasat Justo berhubung kontroversi membabitkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tetapi ditolak oleh polis Thailand.

Sebelum ini, media Thailand turut melaporkan Ketua Polis negara itu, Jeneral Somyot Poompanmoung meminta Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar menggunakan saluran yang betul memandangkan Justo bukan warganegara Malaysia. -Utusan Online.