Pengumuman tarikh penamaan calon, hari mengundi kuasa SPR: Adenan


KUCHING: Hanya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang berhak menentukan tarikh penamaan calon atau hari pembuangan undi bagi setiap Pilihan Raya di negara ini.

Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem memberitahu penetapan tarikh Pilihan Raya adalah dalam bidang kuasa SPR, dan beliau hanya mengumumkan tarikh Dewan Undangan Negeri (DUN) akan dibubarkan seperti yang telah diperkenan Yang Dipertua Negeri Tun Pehin Sri Hj Abdul Taib Mahmud.

Pada sidang media khas di pejabatnya hari ini, Adenan mendedahkan,Yang Dipertua Negeri telah meluluskan tarikh pembubaran DUN Sarawak akan berkuat kuasa pada 11 April 2016.

Menurut beliau, surat pembubaran DUN akan diberi kepada Speaker DUN Sarawak, dan speaker akan menyerahkan surat tersebut kepada SPR.

Setelah itu pihak SPR akan mengumumkan tarikh penamaan calon serta hari mengundi bagi Pilihan Raya Negeri Sarawak yang ke 11 (PRN-11).

Ketika diminta mengulas tentang kemungkinan tarikh penamaan calon, Adenan berkata beliau tiada kuasa tentukan tarikh penamaan calon atau hari mengundi.

“Itu bukan bidang kuasa saya, terserah pada SPR,” katanya. - Sarawakiana

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget