K'jaan tak cukup pendapatan, rakyat tak cukup belanja


Kedudukan harga minyak dunia yang rendah ketika ini ditambah pula keadaan ekonomi global yang perlahan telah memaksa kerajaan untuk melaksanakan penstrukturan semula terhadap Bajet 2016. 

Bajet 2016 telah dirangka berdasarkan harga minyak dunia pada USD48 bilion per barrel dan jumlah itu semakin rendah dan jangkaannya akan semakin merosot bagi tahun ini.

Namun, penstrukturan semula bajet negara perlu mengambil kira beberapa aspek penting dan tidak boleh sewenang-wenangnya menambah beban baru terhadap rakyat. 

Malah, aspek penstrukturan pula perlu memberi penekanan terhadap menyelesaikan kos sara hidup rakyat yang semakin membengkak.

Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) menjangkakan perbelanjaan operasi akan dinilai semula seperti mana yang telah dilakukan pada penstrukturan bajet tahun lalu. Malah, tidak mustahil program PLKN 2.0 perlu ditangguhkan disebabkan penjimatan perbelanjaan negara. 

DPPM juga menolak sekiranya kerajaan berpendapat untuk memotong subsidi gas petroleum cecair (LPG) disebabkan isu kerugian sehingga RM800 juta subsidi berkenaan atas faktor penyelewengan yang telah dilaporkan media massa awal Januari yang lalu. Ia bukanlah utama penyelesaian terhadap masalah penyelewengan yang berlaku.

Di dalam menghadapi dua aspek besar ini iaitu penstrukturan semula bajet dan menangani masalah kos sara hidup, DPPM menyarankan kerajaan agar melihat pada unit ekonomi yang lebih kecil iaitu ekonomi kekeluargaan. 

Ini kerana jika ekonomi kekeluargaan itu dicukupkan, ia akan mengembalikan kuasa membeli dalam kalangan rakyat dan secara tidak langsung masalah ekonomi negara dapat beransur pulih dan stabil.

Penstrukturan semula bajet ini perlu dilakukan serampang dua mata. Ia tidak boleh hanya menyelesaikan masalah negara yang mengalami kekurangan pendapatan, malah dalam masa yang sama, ia juga perlu menyelesaikan masalah rakyat yang semakin tidak cukup wang untuk berbelanja.

NIK MOHAMAD ABDUH NIK ABDUL AZIZ
Ketua DPPM / Ahli Parlimen Pasir Mas

- Harakah Daily
Labels:

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget