DAP - SWP : Hanya Kerjasama Bukan Bergabung


KUCHING: Rundingan antara Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Pekerja Sarawak (SWP) mengenai kerjasama atau penggabungan mereka sudah selesai dan kini menanti formaliti untuk mengumumkan hasil rundingan serta bidang kerjasama yang akan dijalankan oleh kedua-dua parti itu.

Wong King Wei, seorang daripada tiga ahli jawatankuasa DAP yang ditugaskan untuk berunding dengan SWP mengenai perkara tersebut, berkata mereka mengadakan beberapa rundingan sejak beberapa bulan lalu dan ia berjalan dengan sangat positif.

Wong turut menganggotai jawatankuasa itu bersama Timbalan Pengerusi DAP Chiew Chin Sing dan Setiausaha Alan Ling.

“Rundingan diadakan semata-mata berdasarkan keikhlasan. Saya percaya jika ada keikhlasan, pada asasnya masalah tidak timbul mengenai bentuk kerjasama nanti,” katanya semalam.

Beliau berkata pertemuan rasmi terakhir antara mereka dengan SWP diadakan pada 10 Oktober tahun lepas.

“Bagi kami, rundingan berjalan dengan sangat baik dan semua syarat kerjasama antara kedua-dua parti sudah dipersetujui,” katanya.

Presiden SWP Larry Sng dalam akhbar bahasa Inggeris tempatan pada minggu lalu dilaporkan sebagai berkata, rundingan tentang penggabungan antara partinya dengan DAP Sarawak gagal mencapai hasrat tersebut.

Sng berkata SWP tidak lagi menimbang penggabungan dalam perbincangan antara kedua-dua parti.

Memandangkan penggabungan di antara SWP dan DAP tidak dapat dilaksanakan, ramai percaya satu-satunya pilihan yang akan diambil oleh kedua-dua parti adalah dalam bentuk kerjasama.- Utusan Borneo

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget