PKR desak Bank Negara guna semua kuasa yang ada selesai masalah 1MDB


PKR hari ini mencadangkan Bank Negara Malaysia (BNM) menggunakan semua kuasa yang ada padanya untuk menyelesaikan masalah kewangan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), termasuk dengan membatalkan semua lesen kewangan yang diberikan kepadanya sebelum ini yang berada di bawah bidang kuasanya.

Setiausaha agung parti Rafizi Ramli berkata, BNM wajar melakukan demikian jika ada lesen kewangan yang diperlukan 1MDB untuk beroperasi, supaya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak ada pilihan selain menutup firma pelaburan negara itu.

"Jika Kamar Peguam Negara enggan menggunakan kuasanya di bawah Perlembagaan untuk mendakwa 1MDB seperti yang disyorkan kertas siasatan BNM, maka BNM sewajarnya menggunakan kuasanya yang lain untuk memastikan masalah 1MDB tidak terus berlanjutan hingga membawa kesan kepada ekonomi negara.

"Satu jalan yang paling berkesan ialah melumpuhkan operasi kewangan dan urus niaga pemindahan dana oleh 1MDB yang dikawal selia oleh BNM mengikut undang-undang.
"Apabila 1MDB dikekang daripada terus membuat pinjaman atau memindahkan dana, saya pasti Najib tidak ada pilihan lain kecuali menutup 1MDB dan menyelesaikan masalah kewangannya secara muktamad," kata Rafizi dalam satu kenyataan hari ini.-The Malaysian Insider

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget