Kerajaan disaran laksana sekolah swasta guna bahasa Inggeris sebagai pengantar


KUCHING: Parti Tindakan Demokratik (DAP) Sarawak mencadangkan agar kerajaan negeri memulakan skim untuk melaksanakan sekolah menengah swasta yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar.

Pengerusinya Chong Chieng Jen berkata pelaksanaan skim itu perlu sementara menunggu penyerahan semula kuasa kepada kerajaan negeri dalam aspek pendidikan.

Bagaimanapun ujarnya, kerajaan negeri tidak boleh mengenakan sebarang yuran kepada pelajar.

“Cadangan saya kepada kerajaan negeri ialah, gunakan peruntukan RM500 juta untuk pendidikan sementara mengunggu kerajaan pusat menyerahkan kuasa dalam bidang itu kepada Sarawak,” katanya.

Menurut Chong yang juga Ahli Parlimen Bandar Kuching, peruntukan RM500 juta itu boleh digunakan untuk melatih guru dalam bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dengan peruntukan RM100 juta.

Manakala RM250 juta lagi katanya, untuk menubuhkan sekolah swasta yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar, RM40 juta bagi mewujudkan Jabatan Pendidikan kerajaan negeri, yang akan berusaha ke arah autonomi penuh dalam pendidikan di Sarawak.

“RM30 juta lagi digunakan untuk mempromosikan pengajian bahasa Iban atau bahasa etnik kaum Dayak yang lain.

“Baki RM80 juta, kerajaan negeri gunakan sebagai geran dan subsidi kepada Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan sekolah menengah Cina,” ujarnya.

Tambahnya lagi, beliau merancang membangkit isu autonomi pendidikan kepada Sarawak ketika membahaskan Bajet 2016 (Malaysia) pada persidangan Parlimen kelmarin atau semalam.

Chong turut mencabar Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) dari Sarawak agar memberi sokongan penuh terhadap perkara itu apabila ia dibahaskan nanti.

“Ini adalah perkara dalam Parlimen. Tuntutan Adenan (Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem) di luar Parlimen tidak memberi kesan terutama apabila tidak ada seorang pun Ahli Parlimen Sarawak membangkitkannya dalam Parlimen,” ujarnya.

Chong yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Sentosa turut mempersoalkan bila untuk Ketua Menteri mendapatkan kuasa dalam pendidikan daripada kerajaan persekutuan.

“Berapa lama untuk Adenan mendapatkan autonomi pendidikan diserahkan kepada kerajaan negeri. Lima, 10, 15 tahun atau selama-lamanya?

“Perlu diingatkan, malah royalti minyak dan gas sebanyak 20 peratus yang dipersetujui sebulat suara dalam DUN Sarawak, benar-benar diabaikan oleh kerajaan pusat,” katanya.-Utusan Borneo

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget