Parti Pekerja Sarawak (SWP) pohon sertai Barisan Nasional


SIBU: Parti Pekerja Sarawak (SWP) akan memohon untuk menyertai Barisan Nasional (BN), kata presiden baharunya Munan Laja.

Resolusi itu dicapai pada mesyuarat agung tahunan (AGM) ketiga parti itu yang diadakan di sebuah hotel di sini, petang kelmarin.

“Kita merasakan bahawa adalah tidak cukup untuk menjadi parti mesra BN dan kita telah sebulat suara bersetuju SWP memohon untuk menyertai BN.

“Kita akan mengemukakan permohonan dalam masa terdekat, mungkin dalam satu atau dua bulan,” katanya pada sidang media yang diadakan selepas mesyuarat.

Sebagai sebuah parti kecil, Munan berkata SWP perlu menyertai kumpulan lebih besar untuk menjadi lebih efektif.

Menurut Munan, terdapat banyak isu yang baik dan perkara untuk dikatakan dalam kumpulan kecil.

“Tetapi jika anda tidak berada dalam kumpulan yang besar maka ia adalah sukar. Itulah sebabnya kita amat serius menuju ke hadapan bagi parti untuk menyertai kumpulan besar.

“Kita tidak boleh menjadi kumpulan kecil seperti bot kecil yang belayar di laut. Kita perlu menyertai kumpulan besar dan kumpulan itu adalah BN,” katanya.

Munan berkata mereka yakin bahawa parti itu akan diterima ke dalam parti kerajaan.

“Kita positif kerana BN selalu berkata datang dan menyokong kepimpinan dan kerajaan. Kita berharap parti komponen akan gembira kerana lebih ramai yang mahu menyertai mereka,” katanya sambil menambah, SWP mempunyai 30,000 ahli di seluruh negeri.

Munan berkata, bekas presiden Larry Sng masih bersama parti tetapi hanya sebagai ahli biasa.

Sementara itu, Munan yang memegang jawatan setiausaha agung sebelum ini telah dipilih sebagai presiden baharu bagi penggal 2016-2019.

Engga Unchat dipilih sebagai timbalan presiden, Nancy Nais, Robert Jingga dan Dickson George sebagai naib presiden, Colin Balla sebagai setiausaha agung, David Hii Chin Loung sebagai timbalan setiausaha agung, Ng Wee Chung sebagai bendahari kehormat, Praticia Eng Siow Fun sebagai timbalan bendahari agung dan David Munan sebagai ketua penerangan.

Turut dipilih sebagai ahli jawatankuasa ialah Steven Kalai, Kusau Bugek, Edward Brayun, Abang Junaidi, Manggau Renang, Janggi Jemut, Mary Jang dan Tan Mei Chin.

- Borneo Post Online
Labels:

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget