Pembunuhan Bill Kayong ada motif politik: Baru Bian


KENYATAAN MEDIA – BILL KAYONG: PEMBUNUHAN POLITIK?

Pembunuhan Bill Kayong semalam tidak harus dibenarkan untuk menjadi satu lagi kes yang tidak dapat diselesaikan dalam fail polis Sarawak. Kami amat bimbang pada tahap keganasan yang telah merayap ke dalam masyarakat kita terhadap ahli politik dan aktivis sosial. Untuk mencari motif, pihak polis mesti melihat aktiviti-aktiviti mendiang Bill Kayong sebagai ahli PKR dan PEDAS, yang telah dikongsi di media sosial dan dilaporkan dalam akhbar. kematian Bill sedikit sebanyak dikaitkan dengan kedua-dua aspek hidupnya.

Bill adalah seorang ahli politik yang terkenal dan berdiri sebagai calon PKR di Bekenu semasa Pilihan Raya Sarawak baru-baru ini. Beliau juga terkenal sebagai setiausaha politik Dr Michael Teo , Ahli Parlimen Miri. Sebagai setiausaha PEDAS, Bill aktif dalam mempertahankan hak-hak tanah adat dan sering berdiri dengan penduduk rumah panjang terhadap pencerobohan oleh syarikat-syarikat pembalakan dan perladangan.

Ancaman terhadap ahli politik, peguam dan aktivis adalah nyata, terutamanya bagi mereka yang bersuara menentang pencerobohan tanah. Tahun lepas, Dr Michael Teo telah diserang dan cedera parah di hadapan pejabatnya dengan penyerang, tetapi kes itu tidak pernah diselesaikan dan tidak ada orang yang dibawa ke muka pengadilan kerana jenayah itu. Beberapa tahun yang lalu, koktel Molotov, dilemparkan ke dalam perkarangan rumah See Chee How dengan samseng yang tidak diketahui. Dilaporkan bahawa Bill menerima panggilan amaran kepadanya untuk tidak terlibat dalam kes-kes tanah. Chee How, Abun Sui dan saya juga telah menerima panggilan itu.

Pihak polis dan kerajaan Sarawak mesti lebih aktif dalam penyiasatan ke atas kes-kes keganasan yang berkaitan dengan kes-kes tanah NCR. Di Melikin, Surik Muntai, yang berjuang untuk hak-hak tanahnya, telah diserang dengan ganas dan dilumpuhkan oleh samseng pada tahun 2013. Salah satu penyerang yang telah dikenal pasti sebagai pekerja bagi syarikat perladangan hubungan politik di kawasan itu, dan walaupun polis menemui kumis senjata di kuarters pekerja, setakat ini, tidak ada keadilan untuk Surik. Tiada seorang pun yang telah dipertanggungjawabkan untuk jenayah ini.

Di Bekelit, TR Jambai telah berjuang untuk tanah sejak tahun 2008 dan pada masa itu, rumah dan kereta beliau dibakar dan beliau dipukul dan ditetak dengan pedang samurai tahun lepas. Syarikat perladangan yang terlibat juga dikaitkan dengan orang yang berkuasa, dan sekali lagi, tiada siapa yang telah dibawa ke muka pengadilan bagi jenayah terhadap TR Jambai. Malah, kejadian terbaru ialah Bill Kayong terlibat dalam satu kes lagi diBekelit pada bulan April, di mana terdapat pertembungan antara penduduk kampung dan penolong pengurus ladang yang diiringi oleh pegawai-pegawai polis yang tidak berpakaian seragam dan pegawai immigresen.

Banyak laporan polis telah dibuat terhadap kedua-dua kes tetapi polis macam tidak berapa mengambil berat tentang membuat tangkapan. Tidak hairanlah bahawa orang ramai telah hilang kepercayaan terhadap polis tempatan? Sama ada ia adalah benar atau tidak, persepsi orang ramai ialah mereka dikompromi. Atas sebab ini, kami mengalu-alukan pengumuman yang dibuat oleh Ketua Polis Negara bahawa Pasukan Petugas Khas telah ditubuhkan untuk menyiasat kes pembunuhan Bill, dan kami minta bahawa tiada pegawai polis tempatan terlibat sejauh mungkin, untuk memberi persepsi ketulusan.

Tembakan Bill Kayong bukan sahaja satu lagi tembakan rambang. Pihak polis tidak boleh menolak penglibatan politik dalam kes ini. Kerajaan perlu mengkaji semula dasar dan amalan mengeluarkan lesen pembalakan dan pajakan, yang telah menyebabkan banyak rasa tidak puas hati dan kesusahan kepada penduduk asal. Masalah-masalah yang timbul daripada dasar ini - ketamakkan korporat, rasuah serta penghinaan terhadap hak asli - adalah alasan bahawa orang-orang seperti Bill Kayong dan yang lain daripada kami terus berjuang untuk pemilik tanah terhadap syarikat-syarikat dan kerajaan.

Sebagai langkah segera dan untuk mencegah keganasan dan kehilangan nyawa, kerajaan perlu segera mencari satu proses yang berdaya maju dan berkesan untuk penyelesaian cepat untuk semua pertikaian NCR. Ketua Hakim Borneo, Tan Sri Richard Malanjum telah mencadangkan supaya Suruhanjaya Tanah ditubuhkan, dan kami sekali lagi menyatakan sokongan untuk cadangan beliau. Saya menyeru Ketua Menteri untuk bertindak ke atas cadangan ini dengan segera.

Kita tidak boleh biarkan perjuangan Bill dan pengorbanan besar beliau menjadi sia-sia sahaja.

BaruBian
Pengerusi
PKR Sarawak

-SarawakLIVE

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget