Umno lebih baik fokus pertahan kerajaan pusat


Saya baca kenyataan Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed yang menyebut bahawa sekarang ialah masa yang paling sesuai untuk Umno merampas Kelantan. Saya kira kenyataan ini agak terpesong dari realiti sebenar yang berlaku hari ini.

Situasi sekarang ialah Umno sudah sangat tenat dan tidak pernah Umno mengalami krisis sebegini di dalam sejarah. Keyakinan rakyat tehadap kemampuan Umno dan Barisan Nasional berada di tahap yang sangat rendah ekoran situasi ekonomi yang sangat tidak menentu. 

Nilai mata wang ringgit Malaysia yang diniagakan dengan nilai yang sangat teruk membayangkan keyakinan pelabur asing juga berada pada tahap yang sangat membimbangkan.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan yang juga Menteri yang bertanggungjawab berhubung perdagangan antarabangsa wajar melihat ini sebagai agenda utama. 

Sekadar yakin untuk merampas Kelantan bukanlah satu perkara baru bahkan menjelang pilihanraya umum 2008, Umno Kelantan pernah menabalkan bakal 'Menteri Besar' yang hari ini telah hilang dari landskap politik.

Justeru, saya kira Umno fokuslah kepada usaha pertahankan kerajaan pusat terlebih dahulu. Majoriti 47 undi di Dun Ayer Lanas dalam pilihan raya umum yang lalu bukanlah tiket yang selesa untuk Datuk Seri Mustapa bercakap tentang merampas Kelantan. 

Tambahan pula krisis dalaman Umno yang cukup kuat sehingga mewujudkan 'pasukan Najib' dan 'pasukan Muhyidin', hampir pasti ia akan mencetuskan implikasi sendiri menjelang pilihanraya umum nanti.

Pemuda PAS sedia menyahut cabaran, Insya Allah Kelantan kita kekalkan bahkan Umnolah yang wajar bersiap sedia untuk menjadi pembangkang di peringkat nasional nanti.

Pertahankan Kelantan itu tidak semudah slogan, ia wajib dibuktikan dengan kerja keras! 

Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan.

- Harakah Daily


Labels:

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget