500 penduduk, ahli NGO pertahan Kg. Mutiara


PULAU PINANG - Kira-kira 500 orang berkumpul di Kampung Mutiara, Batu Feringghi di sini, bagi mempertahankan kampung itu yang didakwa akan dirobohkan pagi ini.

Mereka terdiri daripada penduduk kampung itu serta ahli beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) selain penduduk dari seluruh negeri ini.

Bagaimanapun, keadaan setakat ini aman dan terkawal tanpa sebarang kekecohan selain tiada kehadiran jentolak kelihatan memasuki kawasan perkampungan tersebut.

Penduduk kampung itu mula berkumpul sejak tengah malam tadi selepas tersebarnya desas-desus pemilik tanah berkenaan akan bertindak merobohkan kira-kira 50 buah rumah serta menghalau hampir 200 penghuninya pagi ini.

Ini merupakan percubaan kali kedua mengusir penduduk kampung itu selepas usaha pada pertengahan Oktober lalu gagal berikutan penduduk bangkit mempertahankan kampung mereka.

Konflik di kampung itu bermula selepas keputusan mahkamah berpihak kepada tuan tanah yang membeli tanah itu pada 2007.

Berikutan itu, satu writ pemilikan dikeluarkan bagi mengosongkan rumah di kampung tersebut, namun penduduk enggan berpindah kerana mendakwa tidak mendapat pembelaan sewajarnya sedangkan sudah mendiami perkampungan itu sejak 1950-an.

- Utusan Online

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget