PRN Sarawak: Parti-parti bergelut pembahagian kerusi


Sebanyak 82 kerusi dipertandingkan pada PRN Sarawak kali ini, tambah 11 kerusi baru.

KUCHING - Parti pemerintah dan pembangkang sedang bergelut dalam pembahagian kerusi, menjelang Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak tidak lama lagi.

Sebanyak 82 kerusi dipertandingkan pada PRN kali ini, iaitu peningkatan sebanyak 71 kerusi, selepas penwartaan 11 kerusi baru, baru-baru ini.

Pun begitu, selain kerusi tradisional dan penyandang yang akan mempertahankan kawasan masing-masing atau memberi laluan kepada calon baru, Barisan Nasional (BN) dan pembangkang belum menggariskan strategi mereka.

Di kem pembangkang, kehadiran Parti Amanah Negara (Amanah) telah membawa tuntutan bertindih antara PKR dan DAP, juga antara PKR dan Amanah.

Pada PRN lalu, PKR memenangi tiga daripada 49 kerusi yang dipertandingkan, iaitu Batu Lintang (Lihat Chee How), Krian (Ali Biju) dan Ba’Kelalan (Baru Bian).

Baru-baru ini, Naib Presiden PKR, Dr Xavier Jayakumar mengumumkan, ketiga-tiga penyandang itu akan mempertahankan kerusi mereka dan parti itu juga telah memuktamadkan calon untuk 12 kerusi lain, iaitu Tupong, Batu Kitang, Lingga, Simangang, Saribas, Layar, Machan, Nangka, Murum, Marudi, Telang Usan dan Mulu.

Tambahnya, PKR kini menyasarkan 43 kerusi untuk PRN tahun ini.

DAP pula belum mengumumkan langkah mereka berhubung pembahagian kerusi, tetapi Pengerusinya, Chong Chien Jen berkata, parti itu akan bertanding di “beberapa kerusi baru.”

Kerusi baru itu adalah Batu Kitang, Stakan, Bukit Semuja, Serembu, Gedong, Kabong, Tellian, Bukit Goram, Murum, Samalaju dan Mulu yang kebanyakannya terletak di kawasan majoriti penduduk Melayu dan Dayak, menjadikannya ia kebanyakannya di pinggir bandar dan luar bandar.

Sejak PRN lalu, DAP telah memberi tumpuan kepada kawasan pinggir bandar dan luar bandar.

Mereka turut membangkitkan isu-isu yang dekat di hati pengundi, seperti Hak Adat Orang Asli, isu tanah dan kemudahan asas di luar bandar.

“Pemimpin-pemimpin BN telah menyalahkan DAP tidak membawa sebarang perubahan kepada kawasannya.

Tetapi, bukankah pembangunan adalah kewajipan kerajaan yang memerintah?

Kita hanya boleh membangkitkan isu-isu dan menjadi tanggungjawab mereka untuk bertindak.

“Lagipun, siapa yang mengutip cukai dan kadar penilaian Selain itu, adalah orang-orang mengutip cukai dan cukai taksiran daripada rakyat? Bukankah dana-dana itu untuk rakyat?” soal Chong kepada The Rakyat Post.

Chong juga berpendapat, pemimpin BN telah menyalahkan pembangkang yang kini menguasai sebahagian besar kerusi di kawasan bandar gagal membawa sebarang pembangunan, namun pengundi di kawasan luar bandar yang menyokong BN selama ini juga masih memerlukan pembangunan asas.

“Mereka telah menyokong BN sejak 50 tahun lalu, namun mereka masih kekurangan keperluan asas. Jadi, adakah kita perlu dipersalahkan atas perkara itu juga?” soal Chong lagi.

Pada PRN lalu, DAP berjaya menyingkirkan hampir semua kerusi tradisional Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), iaitu Padungan, Pending, Kota Sentosa, Batu Kawa, Repok, Meradong, Bukit Assek, Dudong, Pelawan, Kidurong, Piasau dan Pujut.

Dengan semua kerusi di kawasan bandar itu, DAP kini adalah parti pembangkang paling kuat di Bumi Kenyalang, manakala PAS yang bertanding di lima kerusi sebelum ini, gagal memenangi sebarang kerusi, tetapi berjaya meraih sebahagian undi di Beting Maro, kubu kuat Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB).

BN pula belum tampil dengan sebarang penyelesaian jelas berhubung perpecahan di kalangan parti komponennya, antara SUPP yang menyaksikan penubuhan kumpulan serpihan dikenali sebagai Parti Rakyat Bersatu (PRB) dan Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) yang membawa kepada kewujudan Parti Tenaga Rakyat Sarawak (Teras).

Walaupun PRB dan Teras belum disahkan secara rasmi sebagai parti komponen BN, tetapi hakikatnya kedua-dua parti itu mempunyai sembilan Ahli Dewan Undangan Negeri yang memenangi kerusi mereka menerusi parti politik disertai mereka sebelum ini.

Sumber BN memberitahu The Rakyat Post, pucuk pimpinan parti masih mencari jalan untuk mendamaikan pihak-pihak bertelagah itu, sebelum PRN kali ini, malangnya persengketaan seolah-olah belum berakhir.

Sumber itu juga berkata, Ketua Menteri Sarawakn, Tan Sri Adenan Satem mahu pemimpin yang bertelagah berundur daripada PRN kali ini, supaya beliau bebas merangka strategi kemenangan besar buat BN.

“Apapun, nampaknya hanya Adenan yang tahu apa rancangannya, kerana buat masa ini, keadaan agak huru-hara antara pihak-pihak bertelagah,” kata sumber itu.

Ahli-ahli parti turut mendengar khabar angin mengenai tarikh PRN, di mana Dewan Undangan Negeri akan dibubarkan pada 25 Februari ini, disusuli hari penamaan calon pada 6 Mac dan hari pengundian pada 19 Mac nanti.

- The Rakyat Post

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget