Masih ada penyelewengan walaupun ada RCI, kata Bersih


Kumpulan reformasi pilihan raya Bersih 2.0 mendakwa penyelewengan masih wujud dalam daftar pemilih Sabah walaupun kerajaan menubuhkan jawatankuasa untuk menangani isu yang dibangkitkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) pendatang asing Sabah.
Walaupun RCI mendapati ratusan ribu pendatang asing di Sabah diberikan kad pengenalan (KP) tanpa mengikut prosedur yang sewajarnya, Bersih berkata, tidak banyak yang dilakukan.
Ia juga mempersoalkan tindakan yang diambil jawatankuasa itu yang sepatutnya menangani isu yang diketengahkan dalam RCI tersebut.
"Kami ingin tegaskan yang siasatan dan tindakan berdasarkan laporan itu mesti dilakukan segera," kata jawatankuasa pemandu Bersih 2.0 dalam satu kenyataan hari ini.
Ia memberi contoh kes seorang wanita yang didaftarkan dua kali dalam daftar pemilih di Sandakan, dengan alamat yang sama, tetapi menggunakan kad pengenalan dengan nombor hujung yang berbeza.
Bersih ketika ini sedang menjalankan kajian daftar pemilih di seluruh negara dengan Projek Analisis Daftar Pemilih Malaysia (MERAP).
"Bersih mempersoalkan apakah kesimpulan daripada penubuhan jawatankuasa itu yang kononnya ditubuhkan untuk mengambil tindakan berdasarkan laporan itu," katanya.
Laporan RCI itu siap pada 2013 dan diedarkan kepada orang ramai tahun lepas.
Ia juga berkata, Merap menemui bilangan besar yang luar biasa pengundi yang disyaki warga asing di kawasan seperti Sepanggar dan Putatan.
"Merap juga berjaya mendapati kejanggalan pada 49,159 pengundi di Sabah dalam daftar pemilih suku keempat 2012, di mana meskipun KadazanDusun merupakan etnik terbesar di Sabah, 80% pengundi RCI terdiri daripada keturunan Bugis, Bajau, Melayu dan Suluk. Adakah daftar pemilih ini sudah dibersihkan?
RCI dalam laporannya tidak membuat kesimpulan siapa yang bertanggungjawab mendaftarkan warga asing yang menggunakan kad pengenalan tempatan dan daftar pemilih tempatan, mengatakan ia boleh menjadi kerja sindiket atau "individu tertentu".-TMI

Labels:

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget