Anwar layak diangkat sebagai Tokoh Keamanan Dunia


Aktivis reformasi dan beberapa badan bukan kerajaan (NGO) menyokong penuh pencalonan Ketua Umum KEADILAN, saudara Anwar Ibrahim bagi Anugerah Tokoh Keamanan Nobel 2016.

Mereka hari ini melancarkan satu kempen bagi mencalonkan Anwar untuk anugerah itu.

Pengerusi Otai Reformis, Saari Sungib berkata, Anwar berperanan menyuburkan proses dan amalan demokrasi dengan menguatkan barisan pembangkang.

Katanya, Anwar juga terlibat meningkatkan kesedaran awam terhadap agenda reformasi lantas menarik minat anak muda terlibat dengan protes jalanan secara aman dan proses demokrasi.

“Anwar turut berperanan dalam meluaskan perkongsian rakyat terhadap prinsip dan nilai-nilai unggul seperti keadilan untuk semua, tatakelola yang baik dan telus, bebas dari rasuah dan salah guna kuasa serta penyelewengan.

“Anwar juga memainkan peranan menerajui Reformasi sama ada di dalam atau di luar penjara dengan permuafakatan pembangkang secara aman,” katanya pada sidang media pelancaran pencalonan Anwar untuk anugerah itu di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya, hari ini.

Selain itu ujar Saari, jasa Anwar yang mementingkan aspek kemanusian berdasarkan beberapa prinsip dan nilai murni melayakkan Anwar diangkat sebagai tokoh keamanan dunia.

“Anwar mencurahkan jiwa raganya untuk kesejahteraan dan keamanan di atas nama kemanusiaan yang berlandaskan prinsip kebenaran dan keadilan Islam serta nilai mulia dan murni sejagat,” kata Adun Hulu Klang itu lagi.

Sebelum ini, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menyifatkan penahanan Anwar melanggar undang-undang antarabangsa dan menggesa bekas Ketua Pembangkang itu dibebaskan segera.

Anwar juga malah diperakui oleh Amnesty International sebagai ‘prisoner of conscience’ dan status ini diberikan kepada tokoh yang berjuang atas keyakinan dan keikhlasan mendukung cita-cita berasaskan cita-cita rakyat.

“Ini adalah kali kedua Anwar diisytiharkan sebagai ‘prisoner of conscience’ oleh Amnesty International dan tercalon sebanyak dua kali untuk Anugerah Keamanan Nobel,” kata Saari.

Sebelum ini, Anwar pernah dicalonkan pada 2002 bersama 120 calon lain dari seluruh dunia untuk menerima anugerah tersebut dan berjaya dipilih untuk peringkat akhir bersama 15 calon lain.

Hadiah Keamanan Nobel akan dianugerahkan setiap tahun di Oslo, ibu negara Norway.

Hadir sama sidang media, Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua dan beberapa NGO seperti Jingga 13, March to Freedom dan Bebas Anwar. - Keadilan Daily

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget