Penahanan aktivis Indonesia bukti kerajaan BN penakut – BERSIH 2.0


KUALA LUMPUR: Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (BERSIH2.0) mengutuk sekeras-kerasnya tindakan kerajaan menahan dan menghantar balik akitivis Indonesia, Mugiyanto Sipin.

Pengerusinya, Maria Chin Abdullah menyifatkan tindakan itu kebudak-budakan dan satu lagi bukti kerakusan kerajaan pimpinan Barisan Nasional (BN) menghalang hak rakyat membantah dan bersuara.

“Mereka seharusnya malu dengan tindakan yang tidak matang dan pendek akal ini.

“Kerajaan demokrasi tidak seharusnya bertindak sedemikian dan kita tuntut penjelasan daripada kerajaan,” katanya dalam satu sidang media di Dewan Perhimpunan Cina Selangor Kuala Lumpur (KLSCAH).

Sebelum itu, Maria Chin mendakwa Mugiyanto ditahan di Imigresen Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada jam 12.06 tengah hari dan akan dihantar pulang serta-merta ke Indonesia.

Mugiyanto seorang aktivis Indonesia yang pernah menentang kepimpinan rejim Suharto, sepatutnya berkongsi pengalaman dalam dalam satu forum anjuran BERSIH 2.0 malam ini di KLSCAH.

Maria Chin berkata walaupun Mugiyanto ditahan, ia tidak akan menghalang BERSIH 2.0 untuk mengadakan forum bersama Mugiyanto.

“BERSIH 2.0 tetap akan memastikan Mugiyanto hadir malam ini melalui aplikasi Skype.

Wartawan juga boleh mengemukakan soalan kepada Mugiyanto mengenai sebab dia ditahan di KLIA oleh pihak polis dan Imigresen,” tambah Maria.

Mengulas lanjut, Maria turut menjangkakan forum malam ini akan diganggu oleh pihak polis.

“Kami akan sedia berhadapan dengan sebarang kemungkinan malam ini.

“BERSIH 2.0 menegaskan tidak akan tunduk kepada pihak berkuasa,” katanya.-FMT

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget